Pijn na het trekken(extractie) van een tand of een kies

Als je een tand of een kies bij de kaakchirurg hebt laten trekken zou je om zwelling te voorkomen, zo snel mogelijk na de behandeling moeten koelen met ijs. (aan de buitenkant, wang kant, niet in de mond op de wond!)
Zorg wel dat je een washandje of een doek om het ijs doet.
tip: je kunt ijs meenemen in een thermoskan

Heb je veel pijn dan kun je een pijnstiller pakken, let er wel op dat deze niet bloedverdunnend (zoals aspirine) is, want dan heb je kans dat de wond weer gaat bloeden.

Wordt de pijn na een paar dagen niet minder, ga dan even terug naar de tandarts, deze kan de wond schoonmaken, het kan zijn dat het watontstoken is.

Blijft de wond bloeden, pak dan een gaasje, of leg een knoop in een zakdoek, leg deze op de wond en bijt er een half uur op dicht. Blijft het bloeden, ga dan terug naar de tandarts.

Houd je aan de instructie die je na extractie (trekken)van de tandarts of kaakchirurg hebt meegekregen om klachten te voorkomen.

Na een extractie (trekken van tand of kies) heb je in je mond een wond.Dit is hetzelfde als een wond aan bijvoorbeeld je hand of been. Het heeft tijd nodig om te herstellen. Er komt een korstje op, gaat dit korstje weg begint het weer te bloeden. Dit is hetzelfde in je mond. Ben dus gewoon een week voorzichtig met eten en tandenpoetsen zodat het korstje blijft zitten en het goed kan genezen. Pas ook op met zware inspanningen.

Bij twijfel, neem contact op met je tandarts. Iedere extractie is anders, dus er zijn verschillende complicaties.