Verstandskies

Dit is de allerlaatste kies die je kunt krijgen.
Het is een derde grote kies en breekt door helemaal achter in je mond.
De verstandskies kan rond je 18de levensjaar door gaan breken.
Sommige mensen hebben geen verstandkiezen.

De verstandskies is meestal niet goed ontwikkeld en de ligging is niet gunstig. Zo ver achter in je mond is het moeilijk om te poetsen en als hij een beetje schuin ligt kom je er helemaal niet bij. In de meeste gevallen wordt dan ook geadviseerd om de verstandskiezen eruit te laten halen, dit kan de tandarts zelf, maar soms liggen ze erg moeilijk en wordt je doorverwezen naar een kaakchirurg.

Meestal hebben verstandskiezen maar hele kleine worteltjes en zijn ze er zo uit. Soms is het wat lastiger. Je wordt altijd goed verdoofd en je mag geen pijn voelen. Je voelt wel dat de arts bezig is, je voelt druk en duwen.

Als je een nare ervaring hebt gehad na het trekken van een verstandskies en je moet nog een keer terug voor 2 anderen, dan heb je er natuurlijk schrik van en ben je bang. Maar het kan best zijn dat het trekken van de andere kiezen heel erg meevalt. Vraag aan de tandarts of hij van te voren een foto maakt van je kiezen, hij kan je dan wel ongeveer vertellen wat je kunt verwachten. (of het makkelijk of moeilijk gaat)

Na het trekken van je verstandskies, kan het zijn dat je wang dik en blauw wordt. Soms krijg je je mond ook niet echt ver open. Als de arts lang bezig is geweest met het trekken van de tand, is je kaakgewricht overbelast van het lange open houden. Doe het rustig aan, eet zacht voedsel en probeer het niet te forceren. Na een paar weken zal het weer beter gaan.

Heb je pijn, neem dan een pijnstiller die de tandarts/kaakchirurg je heeft voorgeschreven.

Blijft de pijn of wordt deze erger neem dan contact op met de tandarts

Doorbraak verstandskies
Als je verstandskies doorkomt, kan dit pijnlijk zijn.
Je kies moet door het bot en het tandvlees naar boven/buiten komen. Als er een klein stukje van de tand doorgebroken is, zit er over de rest nog een lapje tandvlees. Onder dit tandvlees kunnen etensresten komen te zitten. Dit kan veel pijn geven. Het kan ontstoken raken en je wang wordt dik.

Maak een afspraak met de tandarts, deze kan je een speciaal spuitje geven (zonder naald) om onder dit tandvlees lapje te kunnen spoelen. Spoelen met corsodyl kan ook wel eens helpen, maar doe dit liever in overleg met je tandarts.